Chloë Goossens
Bij Rotterdam moet je komend seizoen bij wedstrijden van Dames 1 of Heren 1 gewoon weer een kaartje kopen. De ticketverkoop die een jaar geleden is gestart, is zó goed bevallen, dat de club besloten heeft er komend seizoen mee door te gaan. Als het aan nieuwbakken voorzitter Jac Bessers ligt, neemt iedere club in de Hoofdklasse het initiatief over. ‘Het helpt in de verdere professionalisering van onze sport.’
Een seizoenkaart kost je vijfenzeventig euro, een los kaartje 8 euro 50. Bezoek je een Super Sunday waarop zowel de mannen als de vrouwen in actie komen, dan kost een entreebewijs een tientje. Nieuw dit seizoen is dat kinderen gratis naar binnen mogen.
Weer kiest Rotterdam dus voor een betaald bezoek. ‘Het werkt. Het model heeft zich bewezen en is een stevige financiële component in onze topsportbegroting, Het helpt ons in de verdere professionalisering van tophockey binnen onze vereniging’, vertelt Jac Bressers, clubman die sinds een maand voorzitter is van de havenclub. Hij droomt stiekem van American Baseball-taferelen.

Archiefbeeld van Roel Bovendeert die stuit op keeper Derk Meijer tijdens Rotterdam-Bloemendaal in de play-offs. Foto: Rogier Balk
Kaartverkoop uit nood geboren
Maar zover is het nog lang niet. Anderhalf jaar geleden bedacht de club het idee eigenlijk uit nood. Op de ALV van 2018 werd besloten dat de leden via hun contributie niet meer meebetaalden aan de kosten van de eerste seniorenteams. Toen niet veel later de coronacrisis volgde, was het lastig om de ambities die de club had voor de vaandeldragers, financieel waar te maken.
‘De kaartverkoop is onderdeel van ons verdienmodel geworden’, gaat de voorzitter verder. ‘Al het geld gaat naar Dames 1 en Heren 1. Het is een belangrijke geldstroom geworden en een vast onderdeel van de topsportbegroting. Van dat budget worden worden spelers betaald, maar je kunt ook denken aan de eventuele aanschaf van een performance coach of een inspanningsfysioloog.’
De club heeft een aantal dingen ten opzichte van het vorige seizoen aangepast. Zo wordt er naar gekeken hoe niet alleen het veld, maar het hele complex toegankelijk is en kunnen kinderen altijd kosteloos naar binnen. ‘Zij moeten gratis naar hun helden kunnen kijken. Daar kunnen we echt nog wat winst boeken’, gaat de voorzitter verder. ‘Onze spelers moeten beseffen dat als zij een klein stapje hun kant op doen, dus een keer op zaterdag komen kijken of een training geven, ze er veel voor terugkrijgen. Zo krijgen de spelers een gezicht en worden ze een voorbeeld. De manier om de tribunes nog voller te krijgen.’

Ook tijdens de play-outs van de dames van Rotterdam (tegen Huizen) zaten de tribunes niet vol. Foto: Orange Pictures
En daar snijdt de nieuwe voorzitter een gevoelig punt aan. De tribunes van Rotterdam waren vorig seizoen echt niet altijd goed gevuld. ‘Dat is een probleem in de hele Hoofdklasse’, zegt Bressers. ‘Het animo bij de mannen ligt hoger dan bij de vrouwen. Hoewel er natuurlijk veel meer meiden hockeyen. Dat is gek. Heeft het te maken met de ranglijst of met andere dingen? Daar wil ik proberen achter te komen.’
Bressers is er in ieder geval van overtuigd dat de kaartverkoop geen invloed heeft gehad op de soms lege tribunes. ‘Dat je bij ons een kaartje moet kopen, houdt mensen echt niet tegen, dat blijkt uit onze analyses. Succes heeft weerslag op de opkomst. Maar het toeschouwersaantal moet standaard omhoog. Bij ons, maar ook bij de andere clubs’, spreekt Bressers zijn ambitie uit. ‘Mede door kaartverkoop kunnen we meer met wedstrijden doen. Er meer een uitje van maken. Ik ben ervan overtuigd dat die dingen supporters trekken.’
Dromen van de Amerikaanse honkbalcompetitie
Als het aan Rotterdam ligt, zijn de tribunes het komende seizoen een stuk beter gevuld dan eerst. ‘We maken van een wedstrijd een evenement. We huren een DJ, zorgen voor de juiste aankleding, willen een fan of the day aanwijzen en nodigen teams uit de buurt uit. Zo wordt een wedstrijd echt een uitje. Ik zie de Amerikaanse honkbalcompetitie als een voorbeeld. Al lijkt het er straks maar een béétje op. Het zou toch prachtig zijn als dat lukt?’
Bressers heeft er vertrouwen in. ‘Ik weet zeker dat de bereidheid er is’, vervolgt de voorzitter. ‘De play-offs zijn een feest en als Oranje in de Pro League speelt, is het afgeladen vol. Die kaartjes zijn drie keer zo duur. Het kan dus wel.’ En een aantal van die spelers staat wekelijks bij Rotterdam op het veld. ‘En dat kost je dan maar acht en een halve euro.’

Foto: Bart Scheulderman
Het bericht Ook komend seizoen moet je bij Rotterdam een kaartje kopen verscheen eerst op Hockey.nl.







